Milí študenti,
bola
by som rada, keby sme tematický celok
venovaný prozodickým vlastnostiam reči
spolu zvládli iným spôsobom, ako sme zvyknutí. Verím, že pre vás bude
práca s internetom a počítačom blízka, veď virtuálny svet je pre mnohých z vás každodennou
samozrejmosťou, tak prečo by sme ho nemohli využiť aj v škole!? Vy naučíte
niečo mňa a ja vás.
Prejdeme
spolu tieto témy:
1.
Fonetika, fonológia, fonetická transkripcia
2.
Prozodické vlastnosti - silová, časová a tónová modulácia reči
3.
Prozodické systémy – časomerný a sylabický
4.
Prozodické systémy – sylabotonický, tonický
a voľný verš
5.
Štylistické využitie zvukovej stránky slov
6.
Ortoepia a ortografia
Ako
budeme pracovať?
Rozdelíte
sa do 5-tich trojčlenných skupín - každá skupina dostane jednu z tém
č. 1 až č.5 a jednej štvorčlennej skupiny. Tá spracuje tému
č. 6. Prvý zástupca každej skupiny
bude mať za úlohu zoštylizovať a publikovať materiál, ktorý tím pripraví,
na blogu. Druhý člen tímu bude
prezentovať prácu tímu priamo na hodine. Tretí
člen skupiny bude mať za úlohu vyhľadávať informácie k téme na internete a posudzovať
ich dôveryhodnosť. Tiež musí správne zaznačiť použitý zdroj vo forme
bibliografického údaju.
Keďže je nás v triede
20, jeden študent dostane samostatnú úlohu. Bude administrátorom blogu
(navrhujem P. Hranka ako skúseného
informatika). Bude mojou sekretárkou, či?
Ako
budú vyzerať hodiny?
Na každú hodinu sa najintenzívnejšie
pripravuje trojčlenná resp. štvorčlenná skupina žiakov, ktorá má za úlohu
prezentovať svoju tému vo forme blogu. Informácie
z učebnice majú obohatiť o informácie z internetu, príp. z literatúry,
a hľadať aktívne, vtipné a zrozumiteľné spôsoby prezentácie danej
tematiky. Je možné využiť aj zvukové nahrávky alebo videonahrávky.
Príprava ostatných
spolužiakov spočíva v tom, že si uvedený blog v odporúčanom čase
(napr. jeden alebo dva dni pred hodinou) preštudujú a v prípade potreby
zareagujú v diskusnom fóre. Autori blogu sú povinní im odpovedať.
Učiteľ prácu žiakov
sleduje a podľa komunikácie na blogu si pripraví vyučovaciu hodinu, na
ktorej môže žiadať od prezentujúcich niektoré dodatočné vysvetlenia, hodnotiť
spolu so žiakmi kvalitu použitých zdrojov, diskutovať o úrovni komunikácie
v diskusnom fóre, precvičovať učivo, preberať len to, čo považuje za málo
pochopené, utvrdené.
Hodnotenie práce
![]() |
Ako
si overíme vedomosti?
Nadobudnuté vedomosti
si budeme priebežne overovať na jednotlivých hodinách rôznymi spôsobmi a na
záver modulu si napíšeme testík.
Zdroje
1.
Caltíková M. a kol.: Učebnica, Slovenský jazyk pre 3. roč.SŠ, Orbis Pictus
Istropolitana, Bratislava, 2010
2. Žilka T. a kol.: Teória literatúry
pre gymnáziá a stredné školy, Poľana, Bratislava,2002
Pre inšpiráciu
To je náš nový spolužiak?
OdpovedaťOdstrániťPaťko, prepáč, bol to nechcený preklep.............už som to opravila, ale teší ma, že pozorne čítaš!!!
OdpovedaťOdstrániťNadpis je úplne najlepší :D ... Vytvorili sme skupinu Ja (Terka), Miška a Radka Bukaiová a vybrali sme si tému 4. Prozodické systémy – sylabotonický, tonický a voľný verš. :)
OdpovedaťOdstrániťBozalková, Babicová, Laluhová téma č. 1 :)
OdpovedaťOdstrániťĎalšiu skupinu tvorí: Rebeka, Janka, Monika a Paula...Téma: číslo 6 :)
OdpovedaťOdstrániťSkupina: Kamil, Lukáš, Dada
OdpovedaťOdstrániťTéma: č.3
Skupina: Marianna, Barbora, Dominika...téma č. 5
OdpovedaťOdstrániťNajkrajšia skupina: Pavol, Jakub, Radka Bal.
OdpovedaťOdstrániťTéma č. 2 :)
Patrik, pozri sa čo stáli tieto gate v poluse ! :D