Dolný Kubín |
Každoročne vymýšľam pre svojich študentov trasy exkurzií - vždy sa snažím hlavne o ich literárny podtón, ale obísť históriu a estetiku, to sa jednoducho nedá. Áno, s ich prípravou je skutočne veľa práce, ale stačí sa v triede spýtať, či ideme do sveta a deti hneď jasajú. Mám osvedčených niekoľko trás, ktoré sa dajú stihnúť v rámci jedného dňa. Veľa sa dozvieme, vidíme a hlavne - precítime! Prvá trasa mieri do Martina: Múzeum slovenskej dediny v Jahodníckych Hájoch, Slovenské národné literárne múzeum v Martine, Národný cintorín a cestou späť do Zvolena geografický stred Európy pri Kremnických baniach. Druhá ide cez Oravu: Dolný Kubín - Múzeum P. O. Hviezdoslava, Leštiny - artikulárny kostol zapísaný v pamiatkach Unesco, Jasenová - rodný dom Martina Kukučína a ak stačia sily a máme ešte dosť času, zastavíme sa vo Vlkolínci. Tretia mapuje západ Slovenska: Košariská - rodný dom M.R. Štefánika, Mohyla M.R. Štefánika v Brezovej po Bradlom a Múzeum Ľ. Štúra v Modre (...hoci som si sľúbila, že do Modry už nevkročím, lebo za posledných 20 rokov sa v múzeu nič nezmenilo. Radšej vybehnem s deťmi na veľký hrad v Malých Karpatoch - Červený Kameň).
Jasenová |
Rada tiež spájam návštevu večerných divadelných predstavení s dopoludňajšou prehliadkou pamätihodností. Napríklad Nitra: dopoludnia Nitriansky hrad, popoludní sa zohrejeme v nákupnom centre (veď na exkurzie chodievame väčšinou v chladnejších mesiacoch) a večer si vychutnáme v Divadle Andreja Bagara. Zaujímavá je aj Bratislava: dopoludnia Devín, Bratislavský hrad, Dóm sv. Martina alebo Múzeum hodín v rokokovom Dome u dobrého pastiera a večer jedno z bratislavských divadiel.
Aké máte vy skúsenosti s exkurziami pre študentov? Samozrejme, bez finančnej podpory zo strany rodičov by to nešlo, ale zatiaľ ma rodičia vždy podporili. Veľký prínos vidím aj v utužovaní triedneho kolektívu a hlavne vzťahu medzi učiteľom a žiakom. Veď mimoškolské prostredie nám ponúka toľko možností.....
Veľmi zaujímavé návrhy exkurzií. Páči sa mi najmä spojenie exkurzie s návštevou divadelného predstavenie. Ja som bola s deťmi zatiaľ na 2 exkurziách. Jednou bola návšteva koncentračného tábora Osvienčim a druhá bola návšteva múzea SNP a Harmaneckej jaskyne. S oboma som bola veľmi spokojná.
OdpovedaťOdstrániťJa učím aj predmety dejiny regiónu a dejiny kultúry a pre mňa exkurzia je základom vzdelávania žiakov. Organizujem "veľké a i malé" a žiaci ich majú radi.Ako príklad uvediem: "P stopách Dobšinského...Hrebendu...Gotická cesta v regióne...Terézia Vansová a jej kuchárske umenie...atď. Škoda, že nemám viacej času a samozrejme financií.
OdpovedaťOdstrániťVelmi pekne pani Vierka :))
OdpovedaťOdstrániťÁno, aj ja robím túto trasu, myslím tým Martin. Je to zaujímavé, moji študenti exkurziu privítajú, nielen preto, že nejdeme do školy, výklad je poučný .....porozmýšľam aj o dˇalších trasách, ktoré sú uvedené v príspevku.
OdpovedaťOdstrániťTento komentár bol odstránený autorom.
OdpovedaťOdstrániťJa som chodil dlhé roky do Národného literárneho múzea, ale tie sprievodkyne nezmenili prístup za 25 rokov. Dnešní študenti už nie sú takí, ako kedysi (na priemyslovke). Tak sa orientujem najmä na Národnú knižnicu, Národný cintorín a dopĹňame to návštevou gymnázia - Centrum pre popularizáciu fyziky.
OdpovedaťOdstrániť